SEBASTIAN
ŚWIĄDER

eksperymentuję, i dzielę się radością z tworzenia

TAGI:

Sebastian Świąder (21.05. 1986) – absolwent kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalizacji Animacja Kultury. Członek zarządu Stowarzyszenia Pedagogów Teatru zwia związany róznież ze Stowarzyszeniem Katedra Kultury. Adept pedagogiki teatru, stażysta projektu  Community Arts. Teoria i praktyka (praktyki w Laundry Association, Birmingham i Wallsal, UK).Współpracownik  Szkoły Widzów  –  projektu  edukacyjnego Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Stażysta Teatru Wiejskiego Węgajty oraz aktor lokalnego zespołu Haz Beszkwej.

Zajmuję się

Teatrem i muzyką. Doprowadzam do spotkań różnych ludzi, którzy twórczo mogą ze sobą działać. Prowadzę  z Dorotą Piwowarską Teatranki w Instytucie Teatralnym. Te warsztaty to poligon doświadczalny, próba przełożenia teatru na dziecięcy język zabawy, nie chodzi o budowanie spektaklu, ale o doświadczenie teatralności. Teatranki prowokują dorosłych do ruszenia się z miejsca, do nabrania dystansu do tego co wokół.

Współtworzę nieformalny kolektyw Performeria Warszawy, który powstał z potrzeby wyjścia z sali teatralnej w przestrzeń miasta. Robimy razem akcje, które wcześniej przygotowane wtapiają się w naturalny spektakl ulicy. Prowadzimy dialog z przestrzenią publiczną.

Prowadzę warsztaty muzyczne, podczas których nieomal z niczego powstają oryginalne instrumenty. Nie jestem muzykiem, a raczej muzykantem, Szukam sposobów na niecodzienne używanie muzyki.

Robię to, bo

Sprawi mi to wielką przyjemność, bo sam chce się uczyć i eksperymentować.

Mam w sobie potrzebę dzielenia się zabawą i  tworzeniem, a to łączy się z kontaktem z innymi ludźmi. Teatr i muzyka to dziedziny sztuki, w których człowiek nigdy nie jest sam.

Ważne doświadczenie

Na studiach pisałem pracę z antropologii widowisk. Chciałem najpierw przeprowadzić jakieś działanie praktyczne – warsztaty teatralne, żeby uzyskać materiał do rozważań teoretycznych. Wybrałem się do zaprzyjaźnionego liceum, opowiedziałem o tym co chcę zrobić, miałem wrażenie, ze nikt łącznie z nauczycielką mnie nie rozumie. Zrezygnowany rozdałem listę mailingową i zaprosiłem licealistów na pierwsze spotkanie.

Na pierwszy warsztat przyszło dużo ludzi,  wtedy pierwszy raz poczułem się odpowiedzialny za grupę, za sytuację, którą stwarzam.

Metody

Najważniejsza jest dla mnie improwizacja zarówno w muzyce jaki i w teatrze.

Podczas warsztatów ustalam kilka prostych reguł i zachęcam uczestników do improwizowania. Reguły są potrzebne, bo pozwalają pobudzić wyobraźnię, całkowita wolność rzadko bywa twórcza. Czerpię inspirację z pedagogiki teatru, która przyszła do Polski z Niemiec i umożliwia każdemu człowiekowi wejście w nurt tworzenia, zakłada, że każdy może być aktorem, muzykiem, malarzem.

WYBIERZ INNEGO ANIMATORA

_MG_0227
_MG_0261
babel-edit2
subpage-4
MarcinKoziński
Magda Latuch
Sebastian Bednarek_
subpage-1
_MG_0396
_MG_9988
KPacholak__MG_9923 (2)
KPacholak__MG_0027
KPacholak__MG_9948
kula
dorotka_960
_MG_0458
LAK/ Magda Kreis
LAK / Agnieszka Czerwinska
LAK/ Justyna Klein
LAK/ AGATA JALOSINSKA
_MG_0731
_MG_0243
_MG_0028
anna-plachecka
bartosz-mazur
katarzyna-sawko-kadr
marta-jasinska
Agata Pietrzyk Sławińska
joanna_mikulska
dorota_piwowarska
_MG_0570
marzenia-michalek
marta-wojcicka

ORGANIZATOR:

ę