PAWEŁ
KULA

Rozpoznawanie świata

TAGI:

Paweł Kula (1976): Ryba z ascendentem w Bliźniętach. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu na kierunku fotografia. Doświadczenia artystyczne i konstruktorskie łączy z działaniami edukacyjnymi pracując jako animator kultury, nauczyciel i artedukator. Współtwórca metody solarigrafii oraz budowniczy prymitywnych aparatów fotograficznych i zabawek optycznych. Wraz z Marią Stafyniak tworzy elementy projektów edukacyjnych na zlecenie muzeów, galerii, społeczności, bibliotek, szkół, organizacji pozarządowych, ośrodków terapeutycznych i wychowawczych. Działa w Stowarzyszeniu Oswajanie Sztuki. Mieszka w Szczecinie.

Zajmuję się

Moim głównym medium jest fotografia, w którą absolutnie nie wierzę! Fascynują mnie działania oddalone od codziennych wizualnych doświadczeń. Interesują mnie punkty graniczne, błędy procesów fotograficznych, działania poza możliwością aparatów fotograficznych, obrazy znalezione i nie dające się utrwalić oraz techniki non-camerowe. Wykorzystuję naturalną światłoczułość – rośliny, powidoki, zjawisko fosforescencji. Fenomen optyki oraz prehistoria fotografii i filmu inspirują mnie do budowy prostych aparatów oraz zabawek optycznych, które czasem wyglądają koszmarnie, ale działają. Często wykorzystuję je w akcjach artystycznych i działaniach edukacyjnych – staram się ujawniać ich potencjał razem z osobami, dla których aparat jest po prostu maszynką do utrwalania obrazów .

Robię to, bo

Ważna jest dla mnie idea „rozpoznawania świata” jako niekończącej się podróży i nie dających się „zaliczyć” poziomów gry. Bliska jest mi gotowość do nieustannego uczenia się i szukania dzięki fotografii płaszczyzny kontaktu z innymi ludźmi.

Ważne doświadczenie

Pracując i prowadząc warsztaty nieustanne podróżuję: poznaję wciąż nowe osoby, w nowych miejscach i sytuacjach. Na szczęście nie można wszystkiego przewidzieć i właśnie to „nieprzewidziane” jest dla mnie najważniejszym doświadczeniem. To wtedy najwięcej się uczę.

Moje metody

Prowokuję do rozkręcanie mechanizmów, wykorzystywania odpadów i resztek oraz spontanicznej zmiana funkcji przedmiotów. To naturalny etap rozwoju każdego dziecka, który daje frajdę także dorosłym. Odwoływanie się do takich doświadczeń ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Konsekwencją moich warsztatów jest improwizacja, przeróbki i zbieractwo – trzy strategie, które charakteryzują moje metody pracy. Na warsztatach konstruuję sytuacje, które uruchamiają różnorodność opinii, postaw i zachowań wobec postawionego problemu. Chodzi przede wszystkim o wzbudzanie „przepływu” w taki sposób, aby procesy dochodzenia do różnych rozwiązań odbywały się u każdego samodzielnie. Jeśli się to nie wydarza, to trzeba na to pozwolić. Nie oceniam i nie staram się za wszelką cenę dążyć do efektów końcowych. Proponuję otwarte scenariusze, które pozwalają pomieścić mnogość w założonej strukturze. To jest to, co Maria Stafyniak, z którą pracuję, nazywa „demokratyzają kreatywności”.

WYBIERZ INNEGO ANIMATORA

_MG_0227
_MG_0261
babel-edit2
subpage-4
MarcinKoziński
Magda Latuch
Sebastian Bednarek_
subpage-1
_MG_0396
_MG_9988
KPacholak__MG_9923 (2)
KPacholak__MG_0027
KPacholak__MG_9948
dorotka_960
_MG_0458
LAK/ Magda Kreis
LAK / Agnieszka Czerwinska
LAK/ Justyna Klein
LAK/ AGATA JALOSINSKA
_MG_0731
_MG_0243
_MG_0028
anna-plachecka
bartosz-mazur
katarzyna-sawko-kadr
marta-jasinska
_MG_0146
Agata Pietrzyk Sławińska
joanna_mikulska
dorota_piwowarska
_MG_0570
marzenia-michalek
marta-wojcicka

ORGANIZATOR:

ę