JOANNA
MIKULSKA

pracuję metodą stołu, kawy i ciastek

TAGI:

Joanna Mikulska ( 28.08. 1983). Kulturoznawczyni, animatorka kultury, dziennikarka. Koordynatorka projektu „Korzenie Siekierek” w Domu Kultury Dorożkarnia. Współpracuje z Domem Spotkań z Historią w Warszawie, Fundacją Otwarty Kod Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Realizuje projekty animacyjne, kulturalne i artystyczne. Pisze teksty podróżnicze i reportaże.

Zajmuję się

Historią społeczności lokalnej, głównie historią mówioną. Zbieram wspomnienia. Staram się zainteresować historią różnych artystów, zachęcam ich do jej przetwarzania. Od kilku lat realizuję projekt „Korzenie Siekierek”, który jest wynikiem próby odtworzenia historii jednego z warszawskich osiedli na Dolnym Mokotowie. Zaczęło się od pomysłu założenia strony internetowej, która miała być swego rodzaju archiwum. Ze spotkań i rozmów z mieszkańcami rodziły się kolejne przedsięwzięcia.

Bardzo ważnym etapem działań związanych z „Korzeniami Siekierek” był „Teleport fotograficzny”. Razem z fotografem Arturem Pawłowskim szukałam wśród zebranych wcześniej starych siekierkowskich fotografii takich, które ważne dla danej rodziny. Później zrobiliśmy nowe, w tych samych miejscach i pozach, których bohaterami byli potomkowie osób na starych zdjęciach lub oni sami, tylko o 50 − 60 lat starsi. Mieszkańcy Siekierek bardzo zaangażowali się w tę akcję. Byli niezwykle kreatywni, mieli własne pomysły na zdjęcia, wynajdywali stare, zapomniane przedmioty.

Współpracuję z domem kultury Dorożkarnia, ale pracuję też Domu Spotkań z Historią, gdzie zajmuję się organizowaniem przedsięwzięć artystycznych głównie w przestrzeni publicznej: happeningów, wystaw, przedstawień teatralnych, związanych
z historią Warszawy.

Robię to, bo

Ktoś kiedyś powiedział, że o każdym człowieku można napisać książkę. Wydaje mi się, że dla każdej społeczności można opracować ciekawe i potrzebne jej działanie animacyjne, trzeba tylko znaleźć do niej odpowiedni klucz. Odkrywanie prywatnej historii, spotkania z naszymi bohaterami, przedzieranie się przez gąszcz opowieści jest jak wyprawa w nieznane. Intryguje, poszerza horyzonty, rozbudza wyobraźnię. Dla mnie najbardziej pociągające są pojedyncze historie ludzi, a także sposób, w jaki je opowiadają. To mnie inspiruje do podjęcia próby przeprowadzenia wśród nich konkretnych działań animacyjnych lub artystycznych.

Ważne doświadczenie

Kiedy zaczynałam robić „Korzenie Siekierek” na jedno z pierwszych spotkań przyszedł Stanisław Rocki powiedział, że ma małe domowe archiwum, które chciałby mi pokazać.

Odwiedziłam go, okazało się, że pan Stanisław ma 5 wielkich segregatorów, w których zarchiwizowana jest historia jego rodziny od XIX wieku. Przeraziłam się, wizja mojego projektu legła w gruzach. Wyobraziłam sobie, że jeśli na Siekierkach mieszka jeszcze choćby kilka takich osób jak pan Stanisław, to nigdy nie uporam się z tym co sobie zaplanowałam. To spotkanie pozwoliło mi nabrać dystansu, uświadomiłam sobie na czym warto się skupić, a na czym nie.

Metody

Ostatnio z kolegą próbowałam nazwać metodę, którą pracujemy. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że to metoda stołu, kawy i ciastek. Moja praca opiera się na rozmowach z ludźmi, na zaprzyjaźnieniu się, zdobywaniu zaufania. Chodzi o to, aby dać się oczarować, ale jednocześnie nie zapominać, po co się przy tym stole siedzi. Ważne dla mnie jest dobre przygotowanie się do pracy, muszę wiedzieć: po pierwsze czy to co chcę zrobić jest potrzebne i po drugie: co dalej można zrobić
z historią, żeby inspirowała do działania ludzi, od których ją dostaję.

WYBIERZ INNEGO ANIMATORA

_MG_0227
_MG_0261
babel-edit2
subpage-4
MarcinKoziński
Magda Latuch
Sebastian Bednarek_
subpage-1
_MG_0396
_MG_9988
KPacholak__MG_9923 (2)
KPacholak__MG_0027
KPacholak__MG_9948
kula
dorotka_960
_MG_0458
LAK/ Magda Kreis
LAK / Agnieszka Czerwinska
LAK/ Justyna Klein
LAK/ AGATA JALOSINSKA
_MG_0731
_MG_0243
_MG_0028
anna-plachecka
bartosz-mazur
katarzyna-sawko-kadr
marta-jasinska
_MG_0146
Agata Pietrzyk Sławińska
dorota_piwowarska
_MG_0570
marzenia-michalek
marta-wojcicka

ORGANIZATOR:

ę