ANNA
PŁACHECKA

zatrzymuję dziecięce marzenia

TAGI:

Anna Płachecka (ur. 18.02.1985): animatorka kultury, instruktorka filmu animowanego, malarka; studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja Animacja kultury). Realizuje autorskie warsztaty z zakresu edukacji kulturalnej przy zastosowaniu animacji filmowej. Film animowany wykorzystuje również jako narzędzie animacji kultury, wplatając ją w projekty społeczno-artystyczne. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, szkołami, muzeami oraz domami kultury. Projektuje flipbooki, które publikuje pod nazwą Fikimiki Notesiki.

Zajmuję się

Edukacją kulturalną, a w swojej pracy jako medium wykorzystuję animację filmową. Spotkanie z różnorodnymi tekstami kultury łączę z nauką tradycyjnej techniki animacji poklatkowej. Działam w Śródmiejskim Domu Kultury w Warszawie, gdzie na przestrzeni roku szkolnego systematycznie pracuję z grupami dzieci. Wspólnie przechodzimy przez wszystkie etapy powstawania filmu – od pomysłu i scenariusza, poprzez wybór techniki, budowę i animowanie scenografii, aż po udźwiękowienie gotowego filmu. Wykorzystuję różne techniki,  do budowania wymyślonych przez dzieci światów używamy na przykład papierowych wycinanek i rysunków, plasteliny, soli, guzików i innych przedmiotów.

Robię to, bo

Sama chciałabym zobaczyć, co kłębiło się w mojej dziecięcej wyobraźni. Lubię zatrzymywać w czasie marzenia i czyjeś wyobrażenie o świecie. Podoba mi się aspekt plastyczności filmów animowanych. Ich tworzenie wszechstronnie rozwija dzieci – uczy zdolności manualnych, cierpliwości oraz opowiadania własnych historii.

Ważne doświadczanie

Czymś wyjątkowym są dla mnie sytuacje, gdy komuś poprzez film animowany udaje się utrwalić swój osobisty pomysł lub ważne doświadczenie. Przetworzenie ich w film przynosi wiele radości, pozwala te doświadczenia urzeczywistnić i dzielić się nimi z innymi.

Metody

Interesuje mnie praca zorientowana na proces, choć uważam, że w przypadku dzieci efekt końcowy ma również szczególne znaczenie. Film animowany jest syntezą wielu sztuk, dlatego na warsztatach sięgamy po różne środki ekspresji – słowo, obraz, dźwięk. Od słowa najczęściej się zaczyna, uwielbiam słuchać strumienia dziecięcych opowieści. Obrazy są nośnikiem akcji filmu, ale bywa też, że pojawiają się jako pierwsze i to one napędzają wyobraźnię. Moment udźwiękawiania filmów to świetne ćwiczenie otwierające uszy na to, co dzieje się dookoła nas.

WYBIERZ INNEGO ANIMATORA

_MG_0227
_MG_0261
babel-edit2
subpage-4
MarcinKoziński
Magda Latuch
Sebastian Bednarek_
subpage-1
_MG_0396
_MG_9988
KPacholak__MG_9923 (2)
KPacholak__MG_0027
KPacholak__MG_9948
kula
dorotka_960
_MG_0458
LAK/ Magda Kreis
LAK / Agnieszka Czerwinska
LAK/ Justyna Klein
LAK/ AGATA JALOSINSKA
_MG_0731
_MG_0243
_MG_0028
bartosz-mazur
katarzyna-sawko-kadr
marta-jasinska
_MG_0146
Agata Pietrzyk Sławińska
joanna_mikulska
dorota_piwowarska
_MG_0570
marzenia-michalek
marta-wojcicka

ORGANIZATOR:

ę