JUSTYNA
SOBCZYK

Teatr jako życie

TAGI:

Justyna Sobczyk (07.06.1977): pedagożka teatru. Ukończyła pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Skończyła podyplomowe studia pedagogiki teatru na Uniwersität der Künste w Berlinie. Stypendystka organizacji GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa) oraz DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst). Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatralnych. Obecnie związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Prowadzi „Teatr 21” .

Zajmuję się

Prowadzę „Teatr 21”, w którym grają osoby z zespołem Downa i autystyczne. Interesuje mnie praca nawiązująca do biografii aktorów. Współtworzenie i czerpanie z zasobów całego zespołu. Uważam, że przestrzeń teatru jest świetna do odkrywania swoich trudności, problemów, umiejętności i marzeń. Dlatego podczas prób stwarzam sytuacje, które w bezpieczny sposób  pozwalają przyjrzeć się poszczególnym aktorom, jak i relacjom w zespole. Spektakl ma pokazać potencjał, jaki nosi w sobie amator. Sposobem dotarcia do aktora amatora jest praca bazująca na improwizacji, co oznacza kategoryczne odejście od metod wypracowanych z aktorem zawodowym.

Pracuję również w Instytucie Teatralnym im. Zb. Raszewskiego, gdzie  promuję aktywne i twórcze metody pracy z zakresu pedagogiki teatralnej.

Robię to bo

Chcę dowiedzieć się więcej o ludziach, z którymi pracuję. Chcę, żeby oni mogli dowiedzieć się czegoś nowego o sobie i na koniec, żeby publiczność-podczas spektaklu- odkryła ich na nowo. Próbuję pokazać, że udział w spektaklu nie polega na uczeniu się roli na pamięć, na powtarzaniu formułek, udawaniu aktorów, na inscenizowaniu tekstu, na realizacji gotowego scenariusza przez reżysera.  Teatr ma być przygodą dla wszystkich, również dla prowadzącego. Wychodzę z założenia, że nauka języka teatru jest jak nauka  języka obcego: tylko samodzielne doświadczenie , daje szansę na czytanie i konwersację ze zrozumieniem w obszarze sztuki.

Interesuje mnie praca zespołowa.  Chciałabym, żeby każdy, kto prowadzi teatr umiał szybko zdiagnozować co grupie jest potrzebne.  Może jest jakiś tekst, którego chciałby w związku z tym użyć? Jednak sam tekst nie  powinien być wystarczającym pretekstem do działania. Trzeba szukać powodów, pretekstów, dla których chce się o czymś opowiedzieć. Robienie „ładnych” przedstawień nie interesuje mnie.

Ważne doświadczenie

Ważnym doświadczeniem jest wszystko, co dzieje się wokół „Teatru 21”, który tworzę z osobami z zespołem Downa. Grupa działa przy szkole. Jest w niej ogromny potencjał. Powstają spektakle, które mówią o grających w nim  ludziach. Dzięki temu coraz więcej i głębiej dowiadują się o nich nauczyciele czy rodzice. Aktorzy przeżywają renesans swojego życia bo: spotykają się z widzami, grają w teatrze, a próby traktują jako ważne, towarzyskie doświadczenie. Z naszej pracy powstają spektakle takie jak: „Eurydyka i Orfeusz = WNM”: historia wielkiej miłości,  „Lot nad Panamą” opowiadający o podróży do wymarzonych miejsc czy „Alicja w Krainie Czarów”. Spektakl dla nas przełomowy, ponieważ pierwszy raz wyszliśmy z teatrem poza szkołę (premiera w Teatrze Dramatycznym im. G. Holoubka w Warszawie). Wyjście z bezpiecznego miejsca otwiera kolejne możliwości.

Metody

Wykorzystuję metodę warsztatową, etiudową, opartą na improwizacji. Buduję spektakl nie w oparciu o gotowy scenariusz,  tylko o prawdziwe doświadczenia grupy. Scenariusz piszę na bieżąco sama, obserwując proces pracy… Zdarza się, że na miesiąc przed premierą nie znam jeszcze zakończenia… Czerpię inspirację do pracy z biografii, marzeń i wspomnień aktorów, obejrzanych spektakli, przeczytanych książek, z codziennych obserwacji. Wykorzystuję metody pracy, które chronią mnie przed tworzeniem odlepionych od człowieka figur, które zachęcają  mnie do prowadzenia otwartego dialogu z aktorem. Lubię dzielić się metodami pozwalającymi komponować spektakl ze wspomnień i przeżyć grupy, która w nim uczestniczy.

WYBIERZ INNEGO ANIMATORA

_MG_0227
_MG_0261
babel-edit2
subpage-4
MarcinKoziński
Magda Latuch
Sebastian Bednarek_
subpage-1
_MG_0396
_MG_9988
KPacholak__MG_9923 (2)
KPacholak__MG_0027
KPacholak__MG_9948
kula
dorotka_960
_MG_0458
LAK/ Magda Kreis
LAK / Agnieszka Czerwinska
LAK/ Justyna Klein
LAK/ AGATA JALOSINSKA
_MG_0731
_MG_0243
_MG_0028
anna-plachecka
bartosz-mazur
katarzyna-sawko-kadr
marta-jasinska
_MG_0146
Agata Pietrzyk Sławińska
joanna_mikulska
dorota_piwowarska
_MG_0570
marzenia-michalek

ORGANIZATOR:

ę